▸ How to edit your pictures in my way ... ♬
Monday, June 18, 2012
♥ posted at: @10:09 PM


Assalamualaikum! =) *mulakan entry dengan senyum kambing. memang nak makan penampau budak nih. hehe*

sejak akhir-akhir nie aku dapat soalan  macam mana aku edit gambar-gambar aku yang hado kat FB tu haa. kehkehkeh. geli hati mak dapat soalan macam tu. sebabnya, hasil editan aku tu simple jep. budak-budak tadika pun boleh buat. saya tak reti guna photoshop photoshop nie. hehe.

dulu dulu aku selalu guna website picnik.com. but since website tu secara rasminya dah ditutup pada April yang lalu, aku dok la mengusya ngusya website lain yang seakan akan picnik.com tu. kemudian, secara tiba-tiba *lagu doraemon keluar* aku terjumpa alat doraemon satu website yang best nie.

Pixlr.com . bila korang bukak web tu, akan ada ayat macam nie, ' PICNIK USERS! - TRY PIXLR EXPRESS ' . memandangkan aku memang kipas-susah-mati picnik.com, aku try je la pixlr express tu. dan sejak itu, hati aku terima website tu sebagai pengganti picnik. haha. drama lebih!

so, hari nie, niat aku nak bagi tutorial macam mana nak edit gambar cara SIMPLE-GILA-NAK-MATI. ececeh. layak ke nyahhh? O.o"


1-       korang nampak ada tiga pilihan tu kan? haa, korang pilih je la ikut suka suki korang. tapi aku selalu pilih browse tu sebab semua gambar-gambar aku ada kat lappy.




2-      bila dah upload gambar pilihan korang, korang akan nampak 6 pilihan utama kat bawah tu. dalam gambar atas nie bila aku click pilihan pertama tu; Adjustment. nanti dye akan pop-out banyak banyak banyak lagi pilihan lain. gunakan untuk adjust gambar korang.

apa-apa hal pun, selalunya aku akan guna Auto Fix tu dulu.




3-         2nd option ada banyak banyak banyak effect. haha. part nie yang paling aku suka. tips aku, korang try je mana yang korang suka. nak edit nie, jangan takut untuk mencuba. kalau rasa rasa tak suka, CANCEL sahaja yee. :)




4-          pilihan yang ketiga tu pun best jugak. kalau tadi ada effect, kat sini ada special effect. contoh macam bokeh, color correction, chem burn. aku paling suka guna bokeh laa. yang default tu pun best jugak.

macam tadi, korang kena TRY! dan tengok kesesuaiannya dengan gambar korang.




5-           ini part kalau korang nak letak apa apa quote atau caption untuk gambar korang. aku suka letak quotes. dan aku selalu akan car quotes kat weheartit.com. kat sana, gambar-gambar and quotes yang ada memang gila-best!

6-           step last, tak kan aku nak ajar jugak kot. SAVE kan lah gambar yang korang dah edit tu. and then, upload kat FB, dapatkan like like like bebanyak. haha. XD




dan ini gambar tadi setelah diedit. It's simple and I like it. aku suka benda benda yang simple. dan seriously, aku tak reti dan tak berapa minat nak belajar cara edit guna photoshop. leceh la. and if korang dah tau cara nak guna website nie, then we're nakama!^^

mintak ampun mintak maaf kalau tutorial nie tak sebest mana. dan ye, gambar-gambar edited by Akuzaty nie tak sehebat mana. aku cuma menjawab soalan.

Adios!

◂◂ travel back in time ♪ // back to top \\ ♪ back to the future ▸▸
© All Rights Reserved 2011