▸ Let's get married! Awwwww ... ♬
Friday, June 29, 2012
♥ posted at: @9:15 PM





Di saat aku dapat tahu yang ex couple aku yang sama baya dengan aku DAH BERKAHWIN dan ditambah lagi dengan berita kawan zaman sekolah rendah aku akan berkahwin esok.

erk. O,o"

aku pun nakkkkkkkkkkkkkkk! HAHAHAHAHA.


sejak akhir-akhir nie banyak pulak berita pasal kawen awal. teringat pulak aku pernah cakap macam nie kat mak aku, "Ma, nak kawen boleh?" dengan muka keselambaannya, mama jawab, "Boleh, tapi pasti kan dye dah ada 10-15 ribu dalam tangan sekarang" dan aku? pfftttttttt -,-

aha! hari tu, aku ada baca pasal wang hantaran ikut status pelajaran perempuan. kalau UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000, SPM : RM3,000 - RM8,000, STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000, DEGREE : RM12,000 - RM15,000, 2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000, PHD : RM20,000 - RM30,000

kalau ikutkan aku, aku memang tak setuju lah kan menda-menda macam nie. kenapa pulak nilai hantaran tu nak ikut status pelajaran. aku rasa lagi baik kalau bersederhana jep. seriously.

tapi bagi orang tua tua macam my mom, memang akan setuju lah kan. sebab bagi dyeorg, nie la hasil nya selepas berpenat lelah membesarkan anak perempuan dyeorg. tu la yang mak aku cakap kann. berdebat-debat jugak lah aku ngan mama bila cakap pasal menda nie.

tapi kannnn.. baca la nie..

Sesungguhnya perempuan yang baik itu adalah yang rendah maharnya…..
Sabda Rasulullah SAWخير النساء أحسنهن وجوها أرخصهن مهورا “

أخرجه أبن حبان من حديث أبن عباسErtinya : “ Sebaik-baik wanita adalah yang elok rupanya dan yang paling rendah kadar maharnya

” ابركهن اقلهن مهرا “Ertinya : “ Seberkat-berkat wanita ialah paling sedikit maharnya”

Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya :

“Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah “. ( Riwayat Abu Daud )

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “.
( Riwayat Ahmad )

soo, xpayah lah tinggi nau ye letak wang hantaran korang tuuu. yang paling penting adalah hari hari selepas perkahwinan tu bukannya hari menjadi 'raja sehari' tuu. aku harap sangat aku takkan banyak berhutang masa aku nak kawen nanti. semoga segalanya bersederhana. InsyaAllah.

◂◂ travel back in time ♪ // back to top \\ ♪ back to the future ▸▸
© All Rights Reserved 2011